söndag 7 augusti 2011

"Teknikens små under"

Igår ringde min lilla farmor och grät i telefonen...
Hon hade fått ett röst-SMS i sin hemtelefon och trodde att det skulle kosta en massa pengar eller att någon lurade henne. Hon var så rädd och egentligen tyckte jag det hela var enormt skrattretande...
Men jag förstår ju ändå. Hon är inte van...
Hennes väninnor har säkert berättat om skräckexempel och hon vet säkert att det kostar att skicka SMS.
De hade tydligen sagt något om kostnad i SMSét så jag sa till henne att det enda hon kunde göra vara att titta på telefonräkningen när den kommer. Vad beträffar om någon lurar henne för att tjäna pengar sa jag till henne att om det skulle vara något sånt kommer hon att höra det på nyhterna...
Försökte lugna henne! "Det ÄR inget! Kanske någon som skickat fel och det går att skicka SMS till hemtelefoner".

Jag vill INTE bli nojjig när jag blir äldre! Jag SKA Iinte! F*n att gå och vara rädd för ALLT!
Det gäller väl att hänga med i ny teknik... men mycket ligger ju hos en själv!

Kunde inte låta bli att tycka synd om henne... för hon fastnar i sitt eget beteende och om någon skulle bevisa svart på vitt att hon har "fel" skulle hon ändå inte kunna släppa och gå vidare...

Jag minns bland annat när jag var liten och hade fått lära mig att man inte ska skölja munnen när man borstat tänderna. Farmor skällde på mig och sa att DET ÄR SJÄLVKLART ATT MAN SKA! En gång var hon med mig till käftis och då frågade hon tandläkaren. Hon berättade då att man INTE ska skölja eftersom flour verkar på tänderna efter borstning... Men ÄNDÅ lyckas farmor vinkla det hela till att man visst ska skölja! Det slutade med att tandläkaren sa att jo visst, det kan man göra... sedan kan man ju borsta tänderna en gång till, utan att skölja...

Well, det finns så mycket annat som spelar en roll i det hela.
Men det är ju lite skrattretande, även om jag SJÄLVKLART bryr mig om min lilla farmor och vill att hon ska känna sig trygg... Men det är ju bara HON som kan uppnå den känslan hos sig själv, eftersom det inte spelar någon roll vad vi andra säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar