söndag 20 november 2011

En middag att minnas




Igår gjorde jag en jättegod vildsvinsstek med rotfrukter till... Det blev så gott att jag måste dela med mig av receptet!

Jag la ner steken i en järngryta tillsammans med vatten, matlagningsvin, färsk timjan, enbär, lagerblad, vitpeppar och honung och lite andra kryddor. Det hela fick småkoka tills köttet uppnådde drygt 70 grader (eftersom det inte av analyserat för trikiner).

Under tiden gjorde jag grillade rotfrukter bestående av potatis, morötter, gul och röd lök, palsternacka och kålrot. Jag hällde över olja samt franska örter, flingsalt, svartpeppar och massor med pressad vitlök (utspädd i oljan).

När steken var klar fick den svalna något medan jag gjorde en sås av skyn.
Jag silade skyn och gjorde en redning av grädde och vetemjöl som jag sedan rörde ner i grytan med skyn igen. Sedan tillsatte jag soja och lite öl.

Det hela serverades med tunnbrödssnittar med viltost i samt lite tomater.
En kall öl så klart, då det passar utmärkt till vilt!

Köttet blev otroligt mört... Kniven gled igenom och det var lätt att skära i tunna fina skivor!
Tur att jag har en stek till samt grytbitar kvar i frysen för det här måste jag göra om snart...
Och bäst av allt... Nästan gratis!
Och så klart... Sällskapet gjorde sitt ;)

Hur mycket av varje ingrediens man ska ha i är svårt att säga... Jag mäter aldrig upp sådant. Går på känn, det blir godast då!


Har nyss haft pappa och hans sambo här på lite fika. Det har ju varit fars dag och hans sambo fyllde år förra veckan så det blev dubbelt firande.
Nu ska jag förbereda lite utvecklingssamtal och senare ikväll kommer mammma och Thorbjörn för att hjälpa mig äta upp flarntårtan som blev över :P

Ikväll ska jag försöka krypa till kojs i tid... Det har blivit runt 03 torsdag, fredag och lördag nu... ooops ;)

Ha nu en skön söndag! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar