söndag 12 juni 2011

Så kom regnet!

Jag vaknade vid halv fem i morse av att regnet började vräka ned. Efter en stund hörde jag hur åskan närmade sig. Jag fullkomligen känner hur min kropp slappnar vid en rejäl åskurladdning! Det var skönt och välbehövligt med regn och det kom nog en hel del!

Gårdagens softardag varade cirka två timmar innan jag tröttnade på att göra ingenting och åkte till jobbet. Fixade med lite saker vid datorn. Efter 3-4 timmars jobb var jag ned till hamnen och åt lite sallad och glass med Andreas och en av hans kompisar och sedan bar det av till en annan kompis och jag åkte hem runt tolv igen. Vi hade mysigt och många skrattanfall blev det. En perfekt avslutning på en lördagskväll. Tack Jennie!

Idag måste jag städa... Eller ja, plocka lite och dammsuga. Är ofta bara hem och vänder så jag har dumpat en hel del saker på hallgolvet... Haha! Bäst att passa på en dag som denna när man inte får känslan av att man flyter bort vid lite kroppsarbete ;)

Strax före fem bär det av till Annika och sedan tänkte jag att jag skulle hinna gratta en annan kollega som fyllde år igår :)

Satt nyss och tittade på "Hundra procent bonde" (eller vad serien heter). Sånt liv skulle jag vilja leva MEN jag vill ha tillgång till bil och inte bo ALLTFÖR långt från en stad. Jag är nog för sällskapssjuk för att skärma av mig helt. Men själva arbetet på gården och livsstilen vill jag åt. Det är ju som sagt just en livsstil. Jobb hela dagarna, varje dag, dygnet runt. Jag vill dessutom ha tillgång till att ha möjlighet att åka iväg om jag känner för det. En längre resa då och då och att tillexempel kunna åka till vänner och stanna över natten någon gång ibland. Därför kan det ju också vara bra om det finns grannar ;)
Men tänk känslan att jobba för sin egen skull! Producera kött, ägg, grönsaker, potatis, lite getmjölk och mycket mer! Veta att djuren har det bra och att det jag stoppar i munnen är bra! Mjölkkor är inget jag skulle vilja syssla med i någon större utsträckning, det lönar sig INTE. Visst, ett par kor vore helt ok.
Jag behöver inte stadens pult, oljud och asfalt... Jag vill ha skog, gärden och forsar! Det är där jag hör hemma! Jag jobbar hellre med kroppen än sitter hemma i en lägenhet eller fikar med vänner. Tänk att bjuda ham massor med vänner på ett strot midsommarfirande! Förra sommaren hade jag äran att få komma till en sådan gård och jag beundrar verkligen dessa människor!
Om ni vill besöka en gammal bevarad Finngård där vissa uthus har gjorts till små muséer och där det odlas enligt permakulturens tankesätt då ska ni besöka Rikkenstorp utanför Grängesberg! www.rikkenstorp.se


Well... Nu ska jag sluta drömma, för en stund!

Ha en härlig söndag! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar