söndag 6 februari 2011

söndag!

Jag är fortfarande inte helt ok, men jag mår bra så länge jag håller mig relativt still. Har i alla fall inte spytt sedan i fredags natt (tack och lov).
Lite segt att sitta dock... Hatar att vara så här passiv!
Jag hittade i alla fall 3 gratis delprov för jägarexamen här på nätet. Jag fick mellan 60 och 65% rätt på dessa. Artkunskapen var inga problem men många frågor var av den här typen: "Om du står som passkytt under klappjakt på fasan, vad måste då din skjutvinkel vara i förhållande till markplanet?" Sånt kanske man måste lära sig ;) Är lite sugen på att ta jägarexamen och har alltid varit. Tänk att vara med i ett aktivt jaktlag med människor som tar hänsyn till natur och djurliv, djurvänner, och varje år få fylla sin frys med viltkött. Nyttigare (i alla fall i dessa delar av landet) och mycket mer humant behandlat än djuren vars kött jag köper i affären! Men det kostar ju en del och jag vet ju inte hur aktivt jag kommer att jaga. det är klart... När jag köper min herrgård med massor av mark till blir det väl mer naturligt ;) Jaja... Ingen brådska där i alla fall!
Tur jag har intenet när jag sitter här... Tv är ju inte mycket att hurra för egentligen. Tänkte igår att eftersom jag ändå sitter hemma kan jag titta på Melodifestivalen... Bytte dock kanal efter halvtid. Väldigt slääääpiga låtar tycker jag! Jag förededrar faktiskt dokumentärer... Skulle vilja ha Tv4 fakta! Och skräckfilmer så klart ;)

Jag vaknade vid åtta imorse av ett enormt fågelkvitter och klarblå himmel! Tänk om jag bodde på landet nu... Då vore det lättare att ta sig ut! Då gjorde det inget om jag spydde i nån buske ;)
Ska ta en lugn promenad sedan tror jag... Får väl ta med mig en påse eller stoppa en kork i halsen :P

Hmm... Kanske ska ta en dusch, gå ut en sväng och sedan läsa lite..? Vi får se.

2 kommentarer:

  1. Tänk va härligt att vara med i ett jaktlag där man jagar för köttets skull? Skjuter på allt som rör sej!? Och där man väljer mellan att jaga bakis eller pissfull??!! Det finns såna också!
    Tyvärr hör jag till dom som jagar extrapris på köttet i ICAbutiken. Är väll en fegis?

    SvaraRadera
  2. Jakten ska gå till på ett sånt humant sätt som möjligt och att vara alkoholpåverkad borde det vara stränga fängelsestraff på! Menar i alla fall att jag hellre fyller min frys med kött från djur som levt i det fria till det ögonblick då de dör... Jakten/fiske är ju dessutom en naturupplevelse och ev. ett samarbete med hund. Vill inte bara jaga för köttets skull... även om det kanske lät så ;)

    SvaraRadera