söndag 23 januari 2011

Hej då halvfabrikat!


Sitter nu och skriver kommande månads inköpslista.


Har på sista tiden blivit väldigt dålig på att LAGA mat hemma... Nu ska jag försöka att komma ifrån småinköpen och dessutom skippa halvfabrikat! Jag äter ju lunch på jobbet varje dag och när jag har kommit hem sent har det varit bekvämt med korv, färdiga köttbullar etc. Men jag inser ju att jag lika gärna kan äta filmjölk och smörgås eller något annat lätt när jag kommer hem sent.

Dessutom är ju hemmalagade köttbullar SÅÅÅ mycket godare än köpta (brukar ha i både rödlök, gul lök och vitlök + kryddor i mina) :P så jag ska se till att köpa 1 kg köttfärs när det är billigt! Har alltid bara köpt svenskt kött vilket är liiite dyrare :/ men det är det värt! (Så länge vi har svenska bönder/mjölkbönder/jordbrukare i detta land ska de stöttas... De är eldsjälar!)


Frukosten är ett annat måste! Jag äter frukost på jobbet 2-3 dagar i veckan men när jag inte gör det (när jag börjar efter 8) hoppar jag gärna över den och sover istället ;) Detta resulterar i att jag sällan köper hem frukost eftersom den bara blir dålig... Men jag ska börja baka eget bröd och köpa pålägg i sharken då jag kan köpa bara några skinkbitar åt gången etc. Då ser jag dessutom hur den packeteras och det är SÅÅÅ mycket godare kött där!


Nu gäller det bara att komma tillbaka till gamla rutiner igen och ägna lite tid åt matlagning varje dag... Det blir ju så mycket godare och är ett härligare tidsfördriv än tv och dator :)


Igår satt jag och skrev ner en sida med hur jag föreställer mig att en dag ska se ut. Käslan att komma hem efter en dag på jobbet samt träingspass. Känslan i att komma in i en ren och mysig lägenhet. Känslan i kroppen då jag tagit en dusch och slåt mig ner i soffan med något gott/nyttigt att äta... Det ska bli min pepping! Några rader som beskriver hur jag vill ha det! Har tyckt att sånt har varit lite larvigt men mycket förespråkar ju att man ska kunna se sig själv, framför sig, när man mår som bäst och sträva efter att uppnå detta!

Att fastna i tanken jag är trött, jag tar det imorgon, jag mår ju bra ändå är/ska nu bort!

Det är här och nu som gäller och jag behöver utmana mig själv :)

2 kommentarer:

  1. men ta då EKOLOGISKT kött, då VET du att djuren haft det bra också innan slakt..!;)
    dyrt men värt? :)
    vi köper köttfärs på extapris o jag kollar inte särskilt ofta varifrån det kommit, oftast är det Irland när det kostar typ 38.90kr/kg, som de hade nu i veckan på Willys :)
    men för oss som har lite fler munnar att mätta så får det bli så tills jag har jobb.. då kan man tänka mer på ursprung osv.. :)))
    som det känns nu ändå!=)

    baka bröd är kanon! det gör jag oftast också!=)
    ska försöka mig på eget knäckebröd här någon gång också!:))))

    man kan ju göra eget smör också, men det blir inte billigare räknade vi ut, men å andra sidan är det INGA tillsatser isf :)))



    JA jag håller helt med!! varför objektifiera så små barn????
    Rosa är rosa.. rosa är inte = flicka!
    blått är INTE = pojke!
    Blir gaaalen på sånt!!

    En kompis till mig ville inte använda en brun-vitrandig tröja för att folk då kunde tro att hennes flicka var en pojke.. fy skam!
    HERREGUD!!!....
    jag blir jämt så paff när hon slänger ur sig såna här saker..

    Som i höstas när flickans napp inte kunde användas av Elias för den var ju ROSA..
    Trodde jag skulle gå i taket!.....

    Hon är verkligen sådär att det är STOR skillnad på pojkar och flickor, och hon tycker flickor är bättre.. trots att hon själv har både en son och en dotter..!:(

    Jag tycker att båda könen är LIKA värda!
    Det är ingen skillnad på dem förrän den kommer i puberteten och tjejer får bröst och killar får grövre röst..!;) haha..
    Men det är ju faktiskt dagens sanning! :)

    Har sååå stor lust att säga detta till henne, men vågar inte, inte än iaf...
    Men det lär ju brista för eller senare iaf!;)

    /Kraam

    SvaraRadera
  2. Matvaror är en djungel! Köper det mesta ekologiskt men inte kött (i nuläget). Det bästa är ju när jag får älg/rådjur eller hjort från mamma för då vet man att djuret levt i det fria ända in i dödsögonblicket! Även ekologiska djur råkar ju ut för hemskt transport mm. Närproducerat är ju ocskå ett alternativ men det kostar ju det med... Jag tycker att du ska prata med din vän nästa gång hon säger något sånt. Sånt går ju att diskutera och man behöver ju inte bli osams för att man har olika åsikter. Däremot ska hon kanske hålla tyst med sina åsikter inför dina barn när de blir större. En genusdiskussion kan ju leda till många intressanta infallsvinklar :) Kramen

    SvaraRadera